Tirsdag den 20. marts: Thomas Ziehe nr. 1
Den tyske professor Thomas Ziehe holdt den 20. marts 2007 i Odense en forelæsning med titlen ”Farvel til halvfjerdserne! – De unge og deres forventninger til dagens skole”.
En af de væsentligste pointer i forelæsningen var, at ungdomskulturen har ændret unge med hensyn til deres Viden, Opførsel og Motivation.
Ændringen i ungdomskulturen er pågående. Rammen for forandring er individualisering. Dette betyder ikke at unge er ensomme eller at unge er unikke. Individualisering er ændring i individernes forhold til samfundet. Individualisering produceres af samfundet.
Der sker ændringer fra et ”norm-reguleret liv” til et ”præference-styret liv”. Præference betyder, at man konstant er opmærksom på ens egne ønsker og konstant har fokus på, hvad man ikke får og hvorfor man ikke får det. Dette medfører konstant utilfredshed med det nuværende og giver ofte de unge uro. Der er flere impulser hos de unge til at sige nej til noget, end der er impulser for at sige ja til noget.
En typisk indstilling kunne være ”Sir I perfer not to”. Dette er en defensiv adfærd og den er karakteristisk for ungdomskulturen netop nu. Unge ved mere om, hvad de ikke vil end hvad de vil.
Unges mentalitet undlades ofte i pædagogikken – dette er en fejl. Ungdomskulturen skal inddrages i skoleplanlægningen.
Som skole er det overordentlig vanskeligt at gå i dialog med de unge om disse ændringer. Årsagen er, at de unge ikke ser dem som ændringer. De unge anser det nye som selvindlysende.
En af de væsentligste pointer i forelæsningen var, at ungdomskulturen har ændret unge med hensyn til deres Viden, Opførsel og Motivation.
- Ændringen i de unges viden følger af, at der tidligere var der et hierarki af viden. Noget var finere end andet. I dag er det anderledes. Populærkultur har fået en langt større værdi og finkultur er nu kun én kultur blandt andre kulturer. Interessen for finkultur er dermed blevet mindre. Populærkulturen er problematisk fordi det er et sammenhængende miljø, som omgiver de unge næsten hele døgnet. Unge bærer denne kultur med sig rund i mobiltelefoner, Ipod m.m. Populærkulturen er i høj grad audiovisuel. Kendskabet til det audiovisuelle er etableret før unge stifter bekendtskab med tekster, sprog m. m.. Man bør notere sig, at unge i dag ikke ved mindre end før i tiden, men de ved noget andet.
- Ændringen af unges opførsel ses ved, at der er ændringer i det som opfattes som naturlig opførsel. Tidligere var der mange formelle normer for, hvornår man opførte sig på en bestemt måde. I dag er der pluralisme i aktiviteter. Der er ikke samme strukturer for, hvornår man gør hvad. Unge bliver dermed mere vandt til at kunne skifte opmærksomhed og hastighed. Prisen er, at unge ikke længere synes det er interessant, hvis der kun er én kilde til opmærksomhed - eksempelvis lyd uden billede, eller billeder uden lyd. For den unge opstår kedsomheden dermed hurtigt.
- Ændring af unges motivation kan betegnes som Subjektivisering. En moderne ung har større sandsynlighed for at tage yderligere impulser til sit indre ”jeg”. Omvendt giver den enkelte i større grad udtryk for det indre følelsesliv til omverdenen. Motivationen er ikke selvindlysende. Unge er vænnet til at tale om sig selv og de er vænnet til - konstant - at føle efter, hvordan den indre motivation har det. De indre konflikter er ikke noget som holdes i ens indre. De indre konflikter er noget man deler med andre. Prisen er, at det er svært at lukke af for det indre følelsesliv.
Ændringen i ungdomskulturen er pågående. Rammen for forandring er individualisering. Dette betyder ikke at unge er ensomme eller at unge er unikke. Individualisering er ændring i individernes forhold til samfundet. Individualisering produceres af samfundet.
Der sker ændringer fra et ”norm-reguleret liv” til et ”præference-styret liv”. Præference betyder, at man konstant er opmærksom på ens egne ønsker og konstant har fokus på, hvad man ikke får og hvorfor man ikke får det. Dette medfører konstant utilfredshed med det nuværende og giver ofte de unge uro. Der er flere impulser hos de unge til at sige nej til noget, end der er impulser for at sige ja til noget.
En typisk indstilling kunne være ”Sir I perfer not to”. Dette er en defensiv adfærd og den er karakteristisk for ungdomskulturen netop nu. Unge ved mere om, hvad de ikke vil end hvad de vil.
Unges mentalitet undlades ofte i pædagogikken – dette er en fejl. Ungdomskulturen skal inddrages i skoleplanlægningen.
Som skole er det overordentlig vanskeligt at gå i dialog med de unge om disse ændringer. Årsagen er, at de unge ikke ser dem som ændringer. De unge anser det nye som selvindlysende.

Thomas Ziehe


0 Comments:
Send en kommentar
<< Home