Mandag den 25. juni: UU´erne og ansvarsgeografien
I dag er det Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU), der har ansvaret for overgangsvejledningen fra grundskolen til ungdomsuddannelserne. Disse UU´er er organiseret meget forskelligt rundt omkring i landet. Fælles for dem er dog, at de dækker en bestemt geografi. De enkelte UU´er dækker et bestemt antal kommuner, hvor de har ansvaret for alle unge indenfor kommunegrænsen.
Etableringen af UU´erne var et af hovedelementerne i vejledningsreformen. Systemet har dog måske en uheldig sideeffekt, som bør analyseres nærmere. Det ser nemlig ud som om enkelte UU´erne bruger samme ansvarsgeografi forhold til hvilke uddannelsesinstitutioner man vejleder unge hen til.
I enkelte tilfælde ser det ud som om UU´erne primært servicerer og vejleder de unge hen til de uddannelsesinstitutioner, der ligger indenfor ansvarsgeografien. Denne geografitænkning er uheldig, fordi forskellige ungdomsuddannelser har rekrutteringsområder, som er meget forskellige fra kommunegrænserne.
Når unges søgemønster ændrer sig, så rører man naturligvis ligeledes ved ungdomsuddannelsernes økonomiske grundlag. Nogen ungdomsuddannelser får tilført flere unge og de får dermed – alt andet lige – bedre muligheder for at få en sund økonomisk drift. Andre ungdomsuddannelser får færre unge og de får dermed – alt andet lige – dårligere muligheder for at få en sund økonomisk drift. Denne institutionssynsvinkel er naturligvis kun interessant for institutionerne selv.
Vigtigere i denne sammenhæng er det om UU´ernes vejledning i grænseområderne mellem uddannelsesinstitutionerne giver unge en længere skolevej eller ændrer de unges uddannelsesvalg fordi vejlederne på UU´et primært har kendskab til de ungdomsuddannelser, som ligger indenfor ansvarsgeografien på UU´et.
Ungdomsuddannelserne bør være i dialog med UU´erne om problemstilling. Måske er problemet ikke-eksisterende i flere dele af landet. Måske er problemet mest af psykologisk karakter. Alligevel vil der være interessant at undersøge om der er hold i en hypotese om, at det geografiske dækningsområde for UU´erne har betydning for hvilke uddannelser UU´erne vejleder unge hen til.
Endvidere bør man være opmærksom på, at problemet (hvis der altså er et problem) formodentlig er blevet større i forbindelse med kommunalreformen, hvor kommunegrænserne – og dermed også en række UU´ers ansvarsgeografi – har ændret sig.
Etableringen af UU´erne var et af hovedelementerne i vejledningsreformen. Systemet har dog måske en uheldig sideeffekt, som bør analyseres nærmere. Det ser nemlig ud som om enkelte UU´erne bruger samme ansvarsgeografi forhold til hvilke uddannelsesinstitutioner man vejleder unge hen til.
I enkelte tilfælde ser det ud som om UU´erne primært servicerer og vejleder de unge hen til de uddannelsesinstitutioner, der ligger indenfor ansvarsgeografien. Denne geografitænkning er uheldig, fordi forskellige ungdomsuddannelser har rekrutteringsområder, som er meget forskellige fra kommunegrænserne.
Når unges søgemønster ændrer sig, så rører man naturligvis ligeledes ved ungdomsuddannelsernes økonomiske grundlag. Nogen ungdomsuddannelser får tilført flere unge og de får dermed – alt andet lige – bedre muligheder for at få en sund økonomisk drift. Andre ungdomsuddannelser får færre unge og de får dermed – alt andet lige – dårligere muligheder for at få en sund økonomisk drift. Denne institutionssynsvinkel er naturligvis kun interessant for institutionerne selv.
Vigtigere i denne sammenhæng er det om UU´ernes vejledning i grænseområderne mellem uddannelsesinstitutionerne giver unge en længere skolevej eller ændrer de unges uddannelsesvalg fordi vejlederne på UU´et primært har kendskab til de ungdomsuddannelser, som ligger indenfor ansvarsgeografien på UU´et.
Ungdomsuddannelserne bør være i dialog med UU´erne om problemstilling. Måske er problemet ikke-eksisterende i flere dele af landet. Måske er problemet mest af psykologisk karakter. Alligevel vil der være interessant at undersøge om der er hold i en hypotese om, at det geografiske dækningsområde for UU´erne har betydning for hvilke uddannelser UU´erne vejleder unge hen til.
Endvidere bør man være opmærksom på, at problemet (hvis der altså er et problem) formodentlig er blevet større i forbindelse med kommunalreformen, hvor kommunegrænserne – og dermed også en række UU´ers ansvarsgeografi – har ændret sig.


0 Comments:
Send en kommentar
<< Home