Brainware
Det er blevet sagt, at "hvis vi fortsætter med at implementere det antal IT-systemer som vi gør i øjeblikket, så vil vi på globalt plan i år 2010 have brug for 250 millioner systemadministratorer".
Udsagnet er et eksempel på en umulig liniær fremskrivning af behov, som ikke siger noget om et absolut fremtidigt behov, men som dog understreger, at IT er andet end software og hardware. IT er også brainware. Denne hjernekapacitet kan og skal - som i ovenstående citat - findes i støtteorganisationerne, men den skal også findes hos brugerne.
Det er brugerne af IT-baserede systemer der er de absolut vigtigste, hvis en øget anvendelse af IT skal føre til mere effektivitet og højere velstand. Efsempelvis skal administratorer kunne anvende browserbaserede systemer til administration, ledelser skal kunne anvende elektronisk ledelsesinformation, undervisere skal kunne håndtere e-læringsredskaber og slutbrugerne i undervisningsinstitutioner - eleverne, de studerende og kursisterne - skal kunne få øget læring gennem anvendelse af E-læringsplatforme og elektroniske læringsobjekter.
På denne måde er implementeringen af IT ikke primært en teknisk udfordring. Succesfuld implementeringen af IT-systemer er en menneskelig udfordring. Denne udfordring vedrører holdninger, vaner og evner. Der ligger et stort arbejde forude for et øeget udbytte af IT!
Udsagnet er et eksempel på en umulig liniær fremskrivning af behov, som ikke siger noget om et absolut fremtidigt behov, men som dog understreger, at IT er andet end software og hardware. IT er også brainware. Denne hjernekapacitet kan og skal - som i ovenstående citat - findes i støtteorganisationerne, men den skal også findes hos brugerne.
Det er brugerne af IT-baserede systemer der er de absolut vigtigste, hvis en øget anvendelse af IT skal føre til mere effektivitet og højere velstand. Efsempelvis skal administratorer kunne anvende browserbaserede systemer til administration, ledelser skal kunne anvende elektronisk ledelsesinformation, undervisere skal kunne håndtere e-læringsredskaber og slutbrugerne i undervisningsinstitutioner - eleverne, de studerende og kursisterne - skal kunne få øget læring gennem anvendelse af E-læringsplatforme og elektroniske læringsobjekter.
På denne måde er implementeringen af IT ikke primært en teknisk udfordring. Succesfuld implementeringen af IT-systemer er en menneskelig udfordring. Denne udfordring vedrører holdninger, vaner og evner. Der ligger et stort arbejde forude for et øeget udbytte af IT!


0 Comments:
Send en kommentar
<< Home