Noter fra konferencen "EVE- Hvor skal vi hen ?"
Der er stor mobilitet på det danske arbejdsmarked. Man vurderer, at 22% af arbejdsstyrken skifter job i løbet af ét år. Dette giver konstant behov for opdatering af kompetencer.
AMU-systemet har i mange år været globaliseringsramt. Det har i mange år været de ufaglærte, som er blevet ramt af udflytning af industrien. Det nye ved globaliseringen er, at udflytningen af virksomheder nu også rammer arbejdstagere udenfor AMU´s traditionelle målgruppe.
Skolerne bør være opmærksomme på, at virksomhederne i stigende grad ansætter skolernes dygtige undervisere fra efteruddannelsesområdet.
Skolerne bør overveje om det er sandt, at det kun er en lille del af virksomhederne, som skolerne i praksis er i kontakt med. Skolerne bør skabe netværk med virksomhederne. Skolerne kan på den måde tage mere direkte del i kompetenceudviklingen på virksomhederne.
Virksomhederne efterspørger kvalitet, og de uddannelsessøgende er villige til at rejse efter den rigtige faglærer indenfor et fagområde. Kvaliteten i efteruddannelsessytemet kan øges ved at sikre en hurtigere implementering af ny forskning i AMU-uddannelserne.
Set fra virksomhedernes side, så understøtter taxametersystemet indenfor AMU-området ikke fleksibiliteten i efteruddannelsessystemet. Taxametersystemet skaber ikke incitamenter til at afvikle undervisningen på arbejdspladsen.
Måske gennemløber uddannelsesinstitutionerne en udvikling som sygehusene, dvs. øget specialisering.
PS: Man skal huske, at mange mennesker vågner op hver dag og siger "bare jeg i dag kan slippe for uddannelse"…….!
AMU-systemet har i mange år været globaliseringsramt. Det har i mange år været de ufaglærte, som er blevet ramt af udflytning af industrien. Det nye ved globaliseringen er, at udflytningen af virksomheder nu også rammer arbejdstagere udenfor AMU´s traditionelle målgruppe.
Skolerne bør være opmærksomme på, at virksomhederne i stigende grad ansætter skolernes dygtige undervisere fra efteruddannelsesområdet.
Skolerne bør overveje om det er sandt, at det kun er en lille del af virksomhederne, som skolerne i praksis er i kontakt med. Skolerne bør skabe netværk med virksomhederne. Skolerne kan på den måde tage mere direkte del i kompetenceudviklingen på virksomhederne.
Virksomhederne efterspørger kvalitet, og de uddannelsessøgende er villige til at rejse efter den rigtige faglærer indenfor et fagområde. Kvaliteten i efteruddannelsessytemet kan øges ved at sikre en hurtigere implementering af ny forskning i AMU-uddannelserne.
Set fra virksomhedernes side, så understøtter taxametersystemet indenfor AMU-området ikke fleksibiliteten i efteruddannelsessystemet. Taxametersystemet skaber ikke incitamenter til at afvikle undervisningen på arbejdspladsen.
Måske gennemløber uddannelsesinstitutionerne en udvikling som sygehusene, dvs. øget specialisering.
PS: Man skal huske, at mange mennesker vågner op hver dag og siger "bare jeg i dag kan slippe for uddannelse"…….!


0 Comments:
Send en kommentar
<< Home