Selandia-ceu

Selandia-ceu har ca. 470 ansatte, har mere end 50 uddannelser og der er ca. 16.000 mennesker som årligt får uddannelse, kurser eller studium på skolen. Selandia er på mange måder en stor organisation, hvor meninger, vaner, politiske ambitioner og økonomiske realiteter møder elever, studerende og kursister. Det er mit håb, at denne blog kan være med til at aflive myter, skabe nye ideer og bidrage til at gøre Selandia til en mere interessant uddannelsesinstitution.

tirsdag, marts 08, 2005

Arbejdsmarkedspolitik 1

Normalt ser uddannelsesbilledet ud på følgende facon: Elever/studerende/ kursister har en personlig interesse i en eller anden uddannelse. Eleverne/de studerende/kursisterne tager derefter en uddannelse på en skole eller hos en anden uddannelsesudbyder. Efterfølgende forsøger eleverne/de studerende/kursisterne at finde et job på baggrund af den gennemførte uddannelse.

Uddannelsesbilledet i en arbejdsmarkedspolitik ser anderledes: Uddannelserne tager her udgangspunkt i behovene på arbejdsmarkedet. Først ser man på hvilken kvalifikationer virksomhederne efterspørger. Efterfølgende udvikler man uddannelserne til at dække disse behov. Endelig rekrutteres deltagerne til uddannelserne.

Arbejdsmarkedspolitikken kendes især fra AMU-uddannelserne, men alle uddannelser der udbydes fra en erhvervsskole bør også vurderes ud fra arbejdsmarkedspolitikken. Selv for de erhvervsgymnasiale uddannelser, der ellers primært sigter på at være studieforberedende, er der er arbejdsmarkedspolitisk mål. Den øgede satsning på naturvidenskab i forbindelse med gymnasiereformen er et tydeligt tegn herpå.

Det kan være overordentlig vanskeligt at vurdere hvilke behov arbejdsmarkedet har brug for, men der er ingen perspektiver i at uddanne til arbejdsløshed.